måndag 14 maj 2018

Varför ska jag, som bor på landet, rösta på Liberalerna?

En berättigad fråga som jag snart kommer att få när valarbetet drar igång. Mitt svar till dig måste utgå från min erfarenhet.
Jag har levt min mesta tid på landet och varit aktiv i byalag, utvecklingsgrupper, föreningar under större delen av mitt liv. Sedan 2002 även som aktiv fritidspolitiker i Folkpartiet / Liberalerna.

Jag valde Folkpartiet/Liberalerna inte för deras landsbygdspolitik (som inte var mycket att hurra för då) utan för deras tilltro till den enskilda människan och dennes förmåga att leva sitt liv.
Jag vet att bor man på landet måste man ordna mycket själv. Vill man spela fotboll så får man också vara med och sköta gräsplanen, omklädningsrummen och mycket annat. Vill man ha fiber/bredband så gäller det att engagera många i grannskapet och envist bearbeta olika myndigheter och företag. Jag startade vårt arbete för fiber 2013 och jag hoppas att vi är klara i höst.

Men hur ser Liberalernas i Örebro politik ut idag när det gäller kommunens landsbygd? Det vi tycker om skolan gäller alla skolor oavsett om de ligger i staden eller på landsbygden. Samma kvalitetskrav och möjligheter för alla barn att få en bra start i livet.
Många som vill bo på landet kan inte få sina drömmar uppfyllda då det saknas bostäder. Därför arbetar vi för att det ska byggas fler hyres- och bostadsrätter utanför staden. Där kan man bygga på mark som inte används till åkermark, precis som gjorde förr. Det är viktigt att det byggs för alternativa boendeformer så att hus och större lägenheter blir tillgängliga för barnfamiljer.

Att vi blir fler som bor på landet skapar förutsättningar för annan service som affär, skola, fritids, bussar och företagande. Jag vill påstå att landsbygden är nya företags barnkammare. Alla företag startar i liten skala och på landet finns plats och nätverken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar