Jag har tidigare skrivit om min misstro till att bygga höghastighetsbanor i Sverige. Professor Martin Kulldorf, Haward University, skriver i Dagens Samhälle att det finns 67 orter med fler än 1000 invånare där regionaltågen passerar utan att stanna. Det skulle kosta ca 1% av investeringen för höghastighetsbanan för att ge 200 000 personer tillgång till tåg.
I DN debatt 18.04.20 skriver 7 professorer att regeringens motivering för att bygga höghastighetsbanan inte håller. Av varje satsad krona kan man räkna hem 40 öre i samhällsnytta. Banan bygger isig in en orättvisa i landet, de fattigaste för bara vara med och betala för de rikas snabbare resor.
Resonemanget att fler skulle ta tåget i stället för flyget eller bilen är osäkert då vi förmodligen har självkörande bilar som ger samma bekvämlighet utan besväret att att sig till en station, boka biljett mm.
Det stora problemet, som jag ser det, är att det finmaskigare nätet av järnväg som verkligen skulle göra nytta både för pendeltrafik och i övriga landet inte kan byggas då alla pengar satsas på höghastighetståg.
De sju professorerna avslutar sin debattartikel med
"Om man väljer att använda klimat politikens resurser till höghastighetståg är man illa ute eftersom det minskar möjligheten att finansiera åtgärder som verkligen gör skillnad. Vi anser att fakta sammantaget starkt talar för att höghastighetsbanorna inte bör byggas!"
fredag 20 april 2018
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar