lördag 2 september 2017

Liberalt nomineringsval i Örebro kommun

Valet 2018 närmar sig och inom Liberalerna Örebro pågår nu nomineringsval. Mitt engagemang handlar om kommunens landsbygdsutveckling. Jag är övertygad om att staden Örebro behöver en levande och vital landsbygd liksom landsbygden behöver en levande stad.

Under 2016 ökade inflyttningen till Örebro kommuns landsbygd med 600 personer, en ökning mot föregående år. Örebro kommun räknar med en fortsatt befolkningstillväxt. Jag är övertygad om att många av våra blivande nya innevånare föredrar ett boende nära till natur och rekreationsområden, alltså ett boende utanför staden.

För mig handlar mitt politiska engagemang ytterst om varje människas möjlighet att kunna ha makt och ansvar för sitt eget liv. Jag strider för en liberal landsbygdspolitik som strävar efter att skapa förutsättningar för dem som vill bo och arbeta på landsbygden eller i en mindre tätort att kunna göra det.

Örebro kommuns landsbygd har en fantastisk natur, som inbjuder till rekreation och avkoppling. Men landsbygden har så mycket mer. Viljestarka människor, egna företagare, lantbrukare och alla de som bara vill bo i lantlig miljö. I många byar och orter i Örebro kommun spirar en blomstrande företagsanda och ett engagemang som är grundbulten i en bygds framgång. Jag vill stödja ett gott samarbete mellan olika samhällsaktörer som resulterar i att det blir enklare att bo och verka på landsbygden.

Trots fullt av möjligheter står också landsbygden inför stora utmaningar. Att upprätthålla service på en godtagbar nivå utanför staden ställer stora krav på kommunen. Kommunal service, som hemtjänst och sjukvård, måste fungera liksom förskola och skola. Det ska gå att vara både ung och gammal i hela Örebro kommun.
För att skapa förutsättningar för kommunal och offentlig service är en satsning på ökade möjligheter till olika typer av boende en förutsättning.

För en levande landsbygd behövs bra infrastruktur, både vad gäller vägar, järnväg, och höghastighetsbredband.
Utbyggnaden av snabbt fibernät är avgörande för företagande på landsbygden. Jag arbetar aktivt för att alla vita fläckar inom kommunen ska byggas bort.
Snabba och säkra kollektiva transporter måste finnas och jag ser gärna fler privata initiativ som komplement till länstrafiken. Jag vill också verka för ökad möjlighet att säkert kunna cykla på separata cykelbanor även på landsbygden.

r mig som liberal är värnandet om människors egenmakt och möjlighet att skapa sin egen framtid utgångspunkten. Urbanisering bygger i grunden på människors fria val och det välkomnar jag. Men de utmaningar som följer i spåren av denna utveckling vill jag bemöta genom att ge förutsättningar för en stark och vital landsbygd.


Jag ser fram mot att under ytterligare fyra år få arbeta med att utveckla vår landsbygd, att få välkomna nya innevånare och skapa nya mötesplatser. Därför hoppas jag nu på din liberala röst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar