tisdag 23 mars 2010

Är förändring = försämring?

Kom hem från Gotland och skummade igenom husorganet Nerikes Allehanda. Ett stort uppslaget artikel om hur dåligt det kommer att bli med den nya busstidtabellen och nya rutterna.
För ett tag sedan var det det kommunala bostadsbolagets (ÖBO) försäljning av några fastigheter. Hyreshöjningar och lycksökare var framtiden för de stackare som bor i de aktuella husen.

Ska man ta skribenterna på allvar hade vi fortfarande levt i grottor och Gutenberg hade aldrig vågat prova tryckarkonsten. Finns det belägg för att det alltid blir sämre bara för att man anpassar bussarna rutter till resandeströmmarna eller låter andra aktörer vara hyresvärdar?

Min erfarenhet från fastighetsbranchen (ca 40 år) säger att hyran bestäms till stor del av marknaden, och i Örebro är ÖBOs dominans styrande. Däremot brukar servicen bli mer personlig med en mindre ägare.
För en växande stad, som Örebro är, är det tur att vi kan anpassa och förändra bussarnas rutter vartefter staden växer och förändras. När jag bodde i Örebro på 1950-talets början fanns varken Varberga, Vivalla eller Oxhagen. Med Nerikes Allehandas resonemang skulle dessa områden inte ha tillgång till stadstrafiken idag.

För mig är svaret på frågan i rubriken ett klart NEJ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar