onsdag 1 juli 2009

Vilnius T o R

För mig, liksom jag tror alla i "gråhårsgenerationen" är de baltiska länderna vita fläckar. När vi gick i skolan var järnridån tät och hög och kartböckerna inenhöll inte så mycket information. På 70-talet vandrade jag ofta på Gotlands östkust och undrade vad som fanns på andra sidan havet.

Jag har nu varit med Rotary och stöttat olika barnhem i Estland, Ryssland (Novgorod) och nu senast i Litauen.
Tack vara kryssningstrafiken med Tallink/Silja till Tallin och Riga har dessa länder blivit mer tillgängliga för turism. Jag, som räknar mig som vinterfastlänning med mitt hjärta i "Hansastaden Visby", åker gärna till den gamla Hansastaden Tallin. Riga är helt annorlunda men lika charmig. Litauen har ingen bårförbindelse från Stockholm och hamnar därmed i bakvattnet. Det är synd, t ex är Vilnius gamla stad 8 gånger större än gamla sta´n i Stockholm och en intressant brytpunkt för olika religioner.

Om Vilnius och Litauen visste jag inte mycket när jag satte mig i bussen för att via Riga åka till Vilnius och vårt "nya" barnhem som vi (Rotary) nu kommer att stödja under ett antal år. Tack vare vår nyvunna kontakt Jarl, som verkat i Litauen sedan 70-talet, vet vi idag "allt" om landets historia och kultur.

Barnhemmet var under sovjet-tiden ett daghem. Idag drev en verklig entusiast verksamheten. Man tar hand om barn mellan 7 - 18 år som av olka anledningar inte kan bo kvar hemma. Ofta är det alkoholen som skapar problemen. Finns det yngre syskon får de givetvis plats de med.
Med egna krafter har barn och personal byggt om huset att innehålla sovrum och aktivitetsrum. Barnen går i den lokala skolan. En viktig del i verksamheten är att skapa så familjelika förhållanden som möjligt. Ungdomarna får lära sig att laga mat, städa etc för att klara ett normalt familjeliv när de flyttar ut.
En gammal värmecentral var idag snickeri för de som hade fallenhet för det praktiska. Här tillverkas träleksaker, stekspadar och egenutvecklade pedagogiska hjälpmedel. I stallet fanns fler hästar, höns och får.
En viktig del i utvecklingen är att när ungdomarna fyller 18 år, och inte kan bo kvar, skall de ha en yrkesutbildning.
Att möta dessa barn och ledare under några timmar förminskar de "problem" man upplever hemma till fjuttigheter och ger nog med energi för att under kommande år lägga ännu mer krut för att samla ihop saker som kan komma till användning i barnhemmet och deras verksamhet.

Litauen är ett intressant land med en spännande historia. De baltiska länderna är som tre syskon, för oss hör de samman men de är helt olika. Ta gärna ett par dagar och upptäck dessa länder själv. Det är inte mer än 30 mil mellan Tallin - Riga respektive Riga - Vilnius. För mig kommer det att bli fler resor till Litauen.
Är du intresserad av Rotarys hjälpverksamhet i Litauen kan du kontakta mig via larz.lundberg@liberal.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar