tisdag 17 mars 2009

Var är alla? och lite om energi.

I kväll har vi månadens möte med politiker på Garphyttans bibliotek och jag sitter här nästan solo. Det var samma igår i Vintrosa. Kan det vara det fina vårvädret som drar? För det är väl inte vårt tema "Turism i Tysslinge" som är ointressant?
Jag for direkt hit från uppdrag i Bålsta, där jag installerat nya program för övervakning av fläktar etc för min firmas räkning. Tack vare det mobila kontoret kan jag sköta mitt företag oavsett var jag befinner mig.

I helgen kunde man i NA läsa om en stor satsning på vindkraftverk i Kilsbergen. Glädjande att man kan använda området till annan energiproduktion än att bryta det lilla uran som lär finnas i området. Att vara liberal folkpartist boende i Tysslinge kan ha sina sidor. Mitt parti är oreserverat för kärnkraft. Förespråkar man den linjen anser jag att det även innebär att vi ska tillåta uranbrytning i Sverige. Jag är tveksam till mer kärnkraft än den vi har och är definitivt emot att ny uranbrytning startas.
Vi har sedan den nu nästan bortglömda folkomröstningen slarvat med att utveckla alternativ energiproduktion. Därför hoppas jag att marknadskrafterna nu får råda när nya kraftproducenter ska byggas. Det lär inte bli billig energi från kärnkraftverken.

I Tyskland finns idag teknik och former för handel med egenproducerad el-energi från villor etc. Eftersom också vi är med i EU borde det vara enkelt att överföra lagstiftningen till våra förhållanden. Är det någon som vet hur många kvadratmeter tak det finns i södra och mellersta Sverige? Minst hälften borde vara aktuell för att klä med solpaneler! Dessutom pågår studier för att ta tillvara energin på mer solsäkra platser söderut och via kabel distribuera den norrut. Hur mycket solpanel och kabel får man för ett nytt kärnkraftverk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar