tisdag 13 oktober 2009

Var går gränsen?

När jag kom hem igår kväll och läste ifatt tidningarna fastnade jag för en annons från Örebro kommun. Den nya översiktsplanen kallad Vårt framtida Örebro skall ställas ut på biblioteken för allmän information och med möjlighet att ge synpunkter. Men det vara bara biblioteken i staden Örebro som får utställningen, ytterområdena räknas tydligen inte in i det framtida Örebro.

Hur man i sta´n ser på sitt omland kan men läsa i de olika kommunala skrifterna, bl a i budgetskrivningen 2010, där ytterområdena bara är viktiga för stadsbornas rekreation. Lite av den synen finns även i den tidigare omnämnda översiktsplanen.

Jag tycker man ska ställa sig frågan: Hur kommer veckoslutens rekreationsbesök utanför staden att se ut om det inte under veckorna bor människor i området? Dött och igenslyat!

Jag har under mina politiskt aktiva år i Tysslinge lokala nämnd ägnat en stor del av min tid till att påminna politikerna i Rådhuset om ytterområdenas existens och rätt till utveckling. En politikerkompis sa en gång, att politik är tjat, tjat och åter tjat. Tur att jag är envis!

Nu måste vi se till att även vi i "obygden" får chans att lämna vår synpunkter på hela Örebros framtid utan att åka in till något av stadens bibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar