tisdag 24 juli 2018

Vad innebär den extrema värmen och torkan för oss på landsbygden?

Det är ett tag sedan jag skrev något här, den rådande värmeböljan tar ut sin rätt. Dessutom smälter jag fortfarande intrycken från årets Almedalsvecka, mer om den lite senare.
Fick häromdagen frågan i rubriken av en partikollega, jag ska försöka ge några perspektiv. Med tanke på att broschyren "Om krisen eller kriget kommer" anlände till alla i Sverige i våras så kan man säga att sommarens väder inte var valtajmat. Maktens tanke var då att Sveriges självhushållning ska öka för att klara en krissituation, något som nu får vänta.
Idag torkar skördarna bort, djuren måste nödslaktas då fodret har torkat bort och vattenbrunnarna sinar. För gemene man innebär det att maten kommer att bli dyrare och tillgången på svenskt kött blir större. För lantbrukaren innebär det ekonomisk förlust och i värsta fall konkurs. Antalet jordbruk riskerar att bli färre i stället för att öka, maktens ambition att öka självhushållningen kommer att få skjutas på framtiden.
I min omgivning finns många små skogsägare som idag är oroliga för sin skog. Granarna torkar och granbarkborrarna kalasar. Det innebär att skogen måste avverkas i förtid med ekonomiska förluster. Även den extrema brandrisken som nu råder och en del människors oförstånd med eld skapar oro. Då skogen är att jämföra med en pensionsförsäkring och framtida ekonomisk trygghet är det många som drabbas i det lite mindre perspektivet.
I det ännu mindre perspektivet är vi många som nu oroar oss för de låga grundvattennivåerna, kommer vattnet i min brunn att räcka till höstens så önskade regn?
Regeringen (S + MP) utlovar mer ekonomiskt stöd, vissa i regeringen tycker att situationen påskyndar en allmän övergång till vegetarisk mathållning. Jag ser inte att mer pengar i dagens situation ger mindre hetta och mer vatten till lantbrukarna. Däremot kommer det säkert att kosta skattemedel att reda upp situationen under kommande vinter / vår när konsekvenserna är tydliga. För jag förmodar att ambitionen att höja Sveriges självhushållningsgrad kvarstår. Och det gäller att se de olika individernas behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar