lördag 30 maj 2009

Kroppsarbete föder goda tankar

När min fru och jag köpte vårt första egna hus var det i ett stort område med en massa likadana hus. Alla vi nybyggare var upprymda av skaparglädje och under våren - försommaren donade vi i våra trädgårdar. Kommunen hade skrapat av en stor hög jord för sina planteringar, en hög som var rikligt besökt med nybyggare med skottkärror på kvällarna. Nya gräsmattor anlades med olika mirakelpreparat och pysslande. När vi var klara kom kommunens gubbar och planade ut högen, slängde ut lite gräsfrön och lämnade området. Året därpå kom de tillbaka, körde på lite mer jord ovanpå gräset och lämnade området. Därefter kom en man då och då med en gräsklippare. Vem tror du hade finast gräsmatta?
Detta har förföljt mig under snart 40 år, så nu beställde jag 5 m3 jord i storpack och idag har jag kört ut 3 av dem med min skottkärra. Många vändor blir det och många tankar hinner formuleras. Det har slagit mig även under vårens arbete på vedbacken, man hinner lösa många problem medan yxan går mer av sig själv.
Kan man då dra den slutsatsen, att många av våra ledare på de stora företagen borde kroppsarbeta mer för att fatta rätt beslut om sina egna förmåner? Jag är böjd att tro det.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig, kroppsarbete "föder" bra tankar. // Ingela

    SvaraRadera